onsdag, januari 23, 2008

Vilket drama

Som jag skrev tidigare så har Naim varit orolig utomhus både måndag och tisdag. Igår kväll kom Igor hem och Naim blev en helt annan hund! Han lekte oavbrutet i 2 timmar och att följa med på promenad var jättekul! Igor boostar han självförtoende rejält! Kul, att se...Då vet vi att det bara är att köra på med båda hundarna så kommer hans självförtoende att växa ikapp snart.

Appropå att växa så har Naim vuxit en hel del. Man såg det nu när man kunde jämföra med Igor efter ett par dagar. Han har mest blivit högre men har också lagt på sig ca ett halvkilo i vikt sedan vi vägde honom sist.

Naim har lärt sig sitt och ligg, och han kan lite "snurra". Vi måste än så länge vara båda när vi tränar dem för annars blir den andra så ivrig och att den stör den andra.

Så till dramat som utspelat sig på morgonen. Naim är en riktig liten tjuv och han snor Igors ben så fort han kommer åt. Vi är noga med att de har ett varsitt ben, men flertalet gånger i morse lyckades Naim sno åt sig Igors ben och detta gjorde uppenbarligen Igor sur. När vi kom till jobbet så fick de ett varsitt ben för att lugna sig lite. Igor lade sig vid ytterdörren och tuggade på sitt och när jag skulle ta det av honom för att flytta på honom så vaktade han det, och inte bara lite utan rejält. Det brukar han aldrig göra så jag jobbade med att ta ifrån och ge tillbaka några gånger. Allt var frid och fröjd tills husse seden också skulle träna detta. Igor vaktade mycket igen och bet husse i fingret. Tror inte han siktade på fingret riktigt utan det var nog mer en protest mot allt, men ändå. Husse blödde och vi känner oss snopna eftersom det här är ett HELT nytt beteende från honom. Nu måste vi se till att;
1) De får bara ha ben när vi övervakar noga och Naim får inte sno Igors ben
2) Vi får jobba med att Igor ska ge ifrån sig sina saker som han alltid gjort

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tips: läs frågor och svar från Memea Mohlin på Agrias hemsida. Finns bla bra tips för ensamträning, även annat matnyttigt.
Lycka till!

Anonym sa...

Ett tips som jag använder mig av då jag ska ta saker ur mina hundars munnar (inte bara lundehund) är att alltid använda mig av "byta-leken". Hundarna mina är alltid villiga att byta till sig sina tuggben mot godis, som leverpastej, en ostbit eller en skinkbit. Det fungerar alltid och det blir inte så hotfullt, eller mycket revirtänkande. Gå aldrig fram till hunden då du ska byta till dig tuggbenet utan gå åt motsatt håll så hunden släpper benet och kommer till dig (och då måste du - då hunden fått godiset - eller någon annan ta benet snabbt, annars får du börja om).