onsdag, september 24, 2008

Lydnadskursen dag 4 (Framförgående)

Efter lite omstuvningar i schemat så var det då dags för momentet Framförgående, ett riktigt (jäkla) bruksmoment. Jag och Igor hade precis kommit från tåget från Uppsala så jag hade inga förhoppningar om att det skulle vara någon särskilt bra koncentration hos honom. På teorin gick vi igenom olika metoder för att träna framför, jag skippade snabbt konceptet "Lufthylla" och bestämde mig för att satsa på en betydligt mer verklig korvbit på en ställning. Igor fattade ganska snabbt vad han skulle göra, dvs på kommando rusa fram med sträckt koppel till korven och äta den. Bra Igor! När vi sen skulle lägga in att han skulle (på kommando) stanna framför och låta mig ge honom den så blev det svårare. Han satte sig direkt, vilket inte är bra. Måste jobba lite där.
Tränaren var mycket imponerad av vårt nedläggande så där fick vi en klapp på axeln. Platsliggning går lite sisådär fortfarande, iallafall när man är sex-sju hundar på rad. Men men, bara att nöta på. Vi har även kommit ett steg längre i Linförigheten, där ska vi nu träna på högersvängar. Unge herr lundehund svassar hemskt gärna ut i en stor sväng, paddel paddel paddel.
Köpte en klicker och apportbock i Uppsala, ska se om jag kan få upp intresset för apporten nu då.

Inga kommentarer: