fredag, september 12, 2008

Den bittra ironin

Igår lärde ledarna på lydnadskursen ut ett trick för att få hundarna att ligga/sitta kvar i platsen. Tricket gick ut på att man lade hunden, gick nån meter med kopplet och sen drog man i det samtidigt som man sa "Stanna". Det fick effekten att hunden stretar emot och verkligen anstränger sig för att inte bli ivägdragen, vilket skulle leda till bättre platsliggning. Ett trick som låter ganska bra, särskilt när man har en lundehund med så väljoljade och effektiva lundebromsar som Igor.
Sagt och gjort, jag provar. Trots att Igor aldrig tidigare har tolererat att man ens råkar sträcka kopplet utan att han ska tjura och bromsa rejält så gick det helt åt pipan. Inte under hela hans livstid har han kommit in så snabbt och raskt vid minsta ryck av kopplet. Den så lovande träningsmetoden vart helt värdelös och gav helt fel effekt. Tillbaks på ruta ett alltså.

1 kommentar:

Anonym sa...

Förlåt att jag skrattar, men jag kan se det framför mig.. Och med tanke på hur kraftigt en lundehund KAN bromsa så är det lite komiskt att denna talang inte kommer till pass när det väl behövs broms på hunden. Jag ska prova - men jag tar nog och ringlar ut vattenslangen först så att han får ana lite oråd... den brukar leda till "fyra tassar ut" och en tvärstopp. Skölja tassarna är inte populärt....