fredag, september 12, 2008

Lydnadskursen dag 2 (Platsliggning + Tandvisning)

Dags för andra kurstillfället. Igor och jag har nött en hel del på ingången till Fot under veckan, och eftersom vi tjyvtränat lite platsliggning på gården så var det med gott självförtroende som vi tog oss ann den här dagen. 
Efter en hyffsat kort teorigenomgång så körde vi igång med platsliggningen. Alla hundar lades upp och vi skulle gå "så långt vi kände oss trygga". Jag märkte att Igor var lite småspattig så jag tänkte inte gå så långt, bara fem-sex meter. Jag hann inte stå mer än ett tiotal sekunder innan Igor reste sig och gick mot mig. Gör om, gör rätt. Ledaren tyckte jag skulle stå mycket närmre och bara korta stunder, så Igor och jag tränade på två meters avstånd men kom knappt över 15 sekunder på det heller. Han var otroligt otrygg och ville inte alls vara ifrån mig. Vi måste träna mycket mer med andra hundar nära. 
Efter det bytte vi fält och skulle köra lite platssittning och tandvisning medan en annan ledare körde budföring. Platssittning gick mycket bättre, men han är jäkligt sugen på att springa fram till mig så det gäller att avbryta i tid och gå fram och belöna innan han hinner sticka. Tandvisningen gick hyffsat, ledaren kände direkt av hans lilla aversion mot att folk ska undersöka honom så hon nöjde sig med att pilla litegrann i ansiktet och ge godis. Hon tyckte dock att det var bra att han satt kvar och inte försökte sticka, så där finns det hopp. 
När vi redovisade vår "läxa" fick vi godkänt, men med anmärkning. Igor är bra, men jag har tränat in honom att titta på vänsterhanden istället för i mina ögon. Nya förhållningsorder till mig, och läxa att träna på kontakt mer. Dessutom ska vi nu jobba på första steget i själva transporten.
Budförningen gick inte alls bra. Han var fortfarande otrygg och ville inte lämna min sida, än mindre gå fram till en främmande person. När hon väl hade matat i honom massa godis så litade han på henne helt plötsligt (och de säger att man inte kan köpa kärlek...) och vi kunde genomföra några bud. Ingen ide att lägga krut på att få till bra ingångar, vi ska träna på att han ska gå fram till figuranter oavsett vem det är. Dags att ropa in alla grannar...

Det var en trött liten lundehund som kom hem sen. Han hoppade prompt upp i vår säng och har sovit som ett extra täcke till mig hela natten. Inte det vanligaste, men han var nog helt slut och ville ha oss som skydd mot allt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja Bullen är då inte så intresserad av prylar när andra hundar är i närheten. Det enda som duger är pipmusen (kattleksak), men problemet med pipmöss är att han inte vill lämna tillbaka dom igen.
Däremot har pipmössen hjälpt oss lite med platsen - har lagt en framför tassarna på honom som han fått fokusera på och nejat när han nosar. När momentet är klart så blir det "varsågod" och han får ta musen. Funkar hemma iaf. Bland andra hundar.... tja. Vi ska nog träna mer först. hehe. Kanske en förbjuden köttbulle mellan tassarna funkar för Igor?
Svårt för folk med "normala" hundar att förstå hur det är att ha lundehund.... =)