fredag, september 19, 2008

Lydnadskursen dag 3 (Nedläggande + Apport)

Med den sexiga magväskan fullproppad med Färilakorv gav Igor och jag oss i kast med att lära oss nedläggande under gång samt apportering. Igor var på hugget och var hur snabb som helst på nedläggandet så det fick vi beröm för. Vi har inte kommit så mycket längre än att jag under gången drar ner handen till marken och säger 'Ligg!', men det satt bra iallafall. Nu ska vi utöka med ett steg bort efter liggandet och parallellt med det träna att minska rörelsen vid själva kommandot. Kanske börja använda klicker tillochmed.
Precis innan vi visade lägget så kunde vi göra en lyckad budförning, Igor tyckte ledaren var jätteintressant och då är det bara att utnyttja det och träna på nåt svårt. Han är så duktig ibland, min lilla lundis.

Kvällens sorgebarn blev (inte helt oväntat) apporten. För att vara en hund som ska vara apporterande i grunden så har Igor väldigt lite behov av att bära nåt på kommando, allra minst en träbock.
Han vägrade konsekvent att bära på någon trots att jag testade alla knep vi kunde komma på. Läxan här blir att skaffa klicker och klicka såfort han visar sig minsta intresserad av en apportbock. Dessutom ska vi testa att binda ett snöre i en och dra så att Igor kan jaga. Det borde få igång honom.

Kvällens sista träningsdel blev platsliggning/sittning. Sittningen går hyffsat bra (som i att han kan sitta still i 15-20 sekunder innan jag inte vågar mer) men ligget är inte så bra som det skulle kunna vara. Vi fick beröm för våra framsteg dock (tack Kajan för tipset med belöning framför, det har hjälpt). Ingen ros utan ris dock, hon tycker Igor fokuserar alldeles för mycket på att hetsa fram till mig för belöning så nu ska vi testa att ha en godisbit bakom honom som han får ta när det är dags. Vi får väl se hur det går, men allt ska testas. Går säkert att använda klicker här med ;)

Inga kommentarer: