lördag, maj 05, 2007

Hussefritt igen

Husse är på turnering igen och jag och Igor är hemma själva. Eftersom husse åkte redan kl 04.00 igår morse så fick Igor följa med till mitt jobb igår. Den här gången visste jag att han skulle bli tvungen att sitta i hundgården eftersom jag hade lektion och möte större delen av dagen. Var lite bekymrad eftersom det inte fungerat så bra för honom att sitta där förr. Han har bara skällt och gnällt trots sällskap av andra hundar som han normalt sett avgudar. Men, som vanligt kan han konsten att förvåna en. Inte ett pip sa han på hela tiden! Duktig hund, man blir ju så stolt. Kanske finns det hopp ändå för att bli mer självständig? När vi väl kom hem sov Igor hela kvällen och natten. Det är jobbigt att vara på mattes jobb.

På kvällen pratade jag med min kompis som precis hämtat hem en valp. Hon var bekymrad över en hel del grejer. "Tänk om det blir fel..." menade hon på. Jag förstår precis vad hon menar och kan bara le vid tanken på hur det var. Vi var bekymrade över det mesta. SÅÅÅÅ många val att göra när det gäller en liten valp! Så här i efterhand kan jag bara ge rådet att ta det lugnt, lär känna valpen och testa sig fram. Det allra mesta går att ordna och styra upp när de blir lite äldre. Det enda jag ångrar är att vi inte körde stenhårt med ensamhetsträning från början med Igor. Fast å andra sidan kanske det inte hade hjälpt heller? Jag vet en del som gjort det och deras hundar kan ändå inte vara ensamma. Vissa hundar verkar bara vara födda så...

Idag har jag och Igor varit ute på x antal promenader och 2 sovstunder. Vi har lite tråkigt när husse är borta... Kvällen spenderade vi dock med en sväng till IKEA med en kompis (Igor fick förstås stanna i bilen) och sedan åt vi mat på en uteservering. Igor gillar att sitta på uteserveringar. Där finns så mycket att glutta på! Och så brukar han få lyxa lite och smaka mat av matte. Kylan drev oss dock hem till kompisen och deras hund. Hon är jättespännande, tycker Igor! Så spännande att han gärna vill markeringskissa lite inne hemma hos dem. Mindre spännande, tycker matte. Nåja, nu har jag en utslagen hund som ligger och sover på min kudde. Han lär sova gott i natt också.

Imorgon ska det tydligen bli lite varmare så då ska jag och Igor åka någonstans där matte kan sola och Igor kan sitta och glutta. Kanske tar vi med lite fika.

Inga kommentarer: