torsdag, oktober 30, 2008

Jäkla stövare!

Just nu står inte stövare och människor som jagar med dem i så hög kurs hos mig.
Igår på förmiddagspromenaden fick vi vända efter 500 meter efter att jag såg en stövare komma lullande längre bort på vägen, med pejl och allt. När den inte hade någon ägare inom synhåll var inte jag sugen på att ta en konfrontation med mina hundar så det var bara att gå hem igen.
Idag hann vi inte mer än 100 meter från huset när det plötsligt dyker upp en stövare ett tiotal meter ifrån oss inne på kalhygget. Både Igor och Naim var lösa och tappade allt intresse för mig och mina Frolicar när de såg hunden. Igor började såklart stormskälla medan Naim var ganska passiv, stod mest och tittade och småmorrade lite. Sen fick Igor panik över att hans skällande inte hade effekt och flydde hemåt. Naim tog genast rygg på Igor och flydde än snabbare han. De stannade efter 40 meter och då lyckades jag faktiskt kalla in dem till mig. Sen gick vi långsamt hemåt igen, hundarna var vansinnigt intresserade/arga/vaksamma på den där stövaren, som struntade helt i oss och lullade över vägen och började nosa på ett av fälten.
Efter ett tag lyckades jag övertala dem att vi nog kunde gå därifrån. Naim var misstänksam och Igor förkrossad, han hade slagit om till att vilja leka med stövaren. En bit bort så möttes vi av ägaren som kom med bil från skogen för att plocka upp sin hundracka. Business as usual för honom antagligen, men jag är inte så nöjd över att ha främmande lösa hundar som travar runt mitt hus. Skadat att man får ha en sådan jakttyp samtidigt som de gnäller över att hundarna tas av vargar... Snart kommer några stövare stryka med av salukisar om det fortsätter såhär.

Inga kommentarer: