tisdag, februari 20, 2007

Spårhunden Igor

Det snöade igår igen, så idag låg det några centimeter nysnö på gatorna på väg ner till stan. Igor tycker sig vara en förträfflig spårhund i sånt väder. Hans nos ligger som slickad längs olika hundspår och han tar sig knappt tid att markera eller hälsa på folk. Husse är inte lika imponerad av förmågan att spåra hundtassar i nysnö, tillomed jag kan följa de spåren utan linser i, men Igor är glad och då är det bara att gilla läget.

På väg ner sprang jag in i en gammal kursare som jag inte träffat på flera år. Mycket oväntat, jag såg en man komma mot mig på samma sida om vägen med en dvärgpincher studsande runt sig. Jag tänkte att det var lika bra att gå kvar, Igor måste lära sig att vi inte hälsar på alla även om vi går på samma sida. Fast besluten att inte låta hundarna träffas så gick vi mot varandra, och just när jag skulle gå mellan Igor och den andra hunden så ser jag att det är Olof. Vi var lika förvånade bägge två över att den andre hade hund. Pinchern var lika gammal som Igor, lite mindre, men ack så mycket mer dominant.
Nu säger det iofs inte så mycket då Igor är rätt så mjuk vad gäller andra hundar, men han ger sig aldrig... Han ville inte alls gå när husse var tvungen att trava ner till jobbet. Han somnade gott när vi kom ner hit och han fått frukost. Jobbigt att spårsöka och träffa hundar.

Inga kommentarer: