fredag, april 18, 2008

Hundkurs för husse och Igor

Igår var det dags för hundkurs! Matte tog Naim på valpkurs (men det får hon beskriva själv) och jag tog med Igor på "Grundkurs i allmänlydnad", som det så fint hette. Det var första hundkursen både för mig och Igor så vi var lite nervösa.
Jag gick på första minan direkt. Jag trodde hundkurs innebar att man jobbade med hunden mycket, men inte då. Det började med att hundarna fick sitta i bilarna medan vi människor hade teori i en timme. Lagom kul för Igor.
Han tyckte det var roligare när han fick komma ut och titta på alla hundarna. Precis som vanligt så var han helt till sig och ville fram till alla, särskilt tikarna, men där var husse strikt. Det var inte särskilt mycket träning den här gången utan vi gick mest en promenad för att träna lite koppelgång och avslappning hos hundarna. Igor är sisådär på att slappna av när en tik går i närheten...
Sen var det sitta i bilen trekvart igen medan kursen avrundades, men det tog han bra. Efter att vi hämtat upp matte och Naim på brukshundsklubben så fick bägge hundarna äntligen komma hem och vila. Herreminje vad slut de var i skallen.
Just nu ligger de helt utslagna inne på mitt rum. Skönt med trötta hundar.

Inga kommentarer: