tisdag, februari 12, 2008

Spaka vovvar

Husse är i U:a tis-ons denna vecka så nu är vi ensamma jag och vovvarna. De beter sig hyfsat måste jag säga, men imorse prövade de mitt tålamod rätt rejält.

Allt gick fint tills Igor fick syn på en människa på ca 500 meters håll och började skälla. Efter lite krångel lät han sig kopplas. Väl inne på kontoret körde dock Igor sin "jag-kommer-dö-om jag-måste-in-på-ditt-rum" och jag blev vansinnig! Avskyr när han kör sitt lundetrul utan anledning!!! Han åkte på en rejäl utskällning och efter det gick han mycket snällt in på rummet. Han blir bra spak när man river i rejält. Efteråt känner jag mig alltid elak, men jag tror faktiskt att han behöver det. Han har varit mycket lydig hela fm iallfall.

Stackars lilla Naim tar dock också åt sig väldigt mycket om man skäller på Igor. Fast han måste ju lära sig att allt inte gäller honom, så det får han ta. I sådana här situationer märker man hur mycket lättare det är att styra Naim med röst och kroppsspråk. Vi har egentligen inte tränat ligg så mycket med Naim (bara lite med godis hemma), men det räcker med att man ryter till Igor så lägger sig Naim också. Han har överhuvudtaget mycket lättare att instiktivt förstå vad man menar . Pekar man åt ett håll så går han ditåt, klappar man på soffan hoppar han upp, säger man nej slutar han osv. Mycket ligger liksom "inbyggt". Han påminner mycket mer om de hundar jag är van vid sedan förr. Igor har vi fått lära varenda moment...

Nåja, söta är de iallafall!

Inga kommentarer: