tisdag, juli 14, 2009

Duktig spårhund

I söndags kväll lade jag ett appellspår till Igor som lite träning och aktivering. Smidigt nog så har de slagit åkern på andra sidan vägen så jag drog bara på mig stövlarna och traskade upp ett snyggt och regelrätt spår. Sen hann jag inte mer än stänga grinden innan det började regna och vinden bytte håll. Jahapp, där rök det spåret tänkte jag. Det regnade oavbrutet i den timme som spåret ska ligga och vinden vred konstant på sig.
Väl medveten om att det här kunde gå helt åt skogen så tog jag ändå ut Igor, när det som av ett mirakel slutade regna efter en timme. Skam på mig för mina neggo-tankar, Igor snokade upp det där spåret utan problem och följde det utan problem. På sista sträckan så hade han en vindavdrift på fem meter i sidled ungefär, men likafullt så hittade han pinnen. Eller ja, han hittade nog snarare köttbullen som låg under pinnen, men man får ta de segrar som kommer. Om jag nu bara kunde få honom att markera för pinnarna när det inte är köttbullar under dem...

Inga kommentarer: