söndag, juli 26, 2009

Det här med gener

Det här med gener och vad som lagras ner i dem är rätt fascinerande. Jag har några exempel;

1. Elsa har inte sett så många hundar i sitt liv att hon borde veta hur de ska se ut när de går. Likväl fnittrar hon förtjust varje gång Igor kommer paddlandes. Måste alltså vara så att "humor" och vad som ser roligt ut är medfött.

2. Enligt min erfarenhet verkar det som att 99 % av alla lundehundar INTE är rumsrena. Tror inte att alla lundehundsägare är dåliga på just det momentet så alltså är det ytterligare en nedärvd grej. Snörpligt att samtliga stackars krakar som blev kvar längst bort i Norge och som sedan blev avelsbas hade just "kissa-inne"-gener. Eller så är just den genen ruggigt dominant. Hur som, så valde kissgor att återigen ge prov på denna unika egenskap och kissade inne här om natten. Vänligt nog kissade han på mopphinken så det var ju inte långt mellan brottsplatsen och städutrustningen.

3. När Naim skäller låter det som om helvetet brutit loss och min ryggmärg skickar omedelbart signaler till samtliga lemmar i min kropp att FLY! Han är riktigt bra på att varna. Troligtvis var det ju också delvis därför vi männiksor slog oss ihop med vargar en gång i tiden. Lite mindre kul är det ju dock kl 4 på natten då unge herr saluki ser en räv utanför och bestämmer sig för att vråla ut sin varning. Min kropp är liksom inte med på att ställa sig upp så snabbt vid den tiden.

2 kommentarer:

Malin, Magic o Speed sa...

Även jag tror att 99% av alla lundehundar inte är rumsrena, men tack & lov (peppar, peppar) är Magic det! Han kan bajsa inne ibland på nätterna om han är väldigt dålig i magen, men då säger han alltid till först & så öppnar jag dörren till duschen så att han sätter sig där inne. Hehe.

Emma sa...

Kanske om man skulle ta in det här med kissa-inne-genen till Lundehundarnas rasprogram. Försöka selektera bort den genen helt enkelt, hur svårt kan det vara?

Sedan är det väl inte konstigt om Elsa skrattar åt Igor när han kommer springande...