torsdag, juni 17, 2010

Rallylydnad, dag 4

Fjärde gången så betade vi av resten av skyltarna, och här kom det några rackare som var oväntat svåra.
Först så var det Sitt/Ligg och gå runt, dvs Igor sitter eller ligger och jag rundar honom. En ganska enkel manöver som vi kan ganska bra. Utan koppel dvs. Här måste kopplet vara på och hållas ovanför huvudet och det visade sig vara problematiskt. Igor ville följa med blicken och flytta sig, vilket inte är ok. Efter lite träning med godis i vänsterhanden som roteras ovanför hans nos så fattade han dock galoppen.
Efter det kom Backa med tre stopp. Även den lätt, Igor behöver bara gå framför mig när jag backar och sätta sig när jag stannar. En baggis, om det inte vore för att han vill för mycket. Är jag ett uns för långsam med att säga sitt, eller väntar lite för länge med att gå när han sitter, ja då testar han ligg, fot, snurr etc. Jag fick jobba en hel del på att vara tydlig och klar i mina signaler så han skulle veta vad som gällde. Bakläxa till husse alltså.
Som grädde på moset kom även Ligg under gång. Det behärskar vi ganska bra från vanliga lydnaden, men här ska hunden studsa upp så fort armbågarna nuddar marken. Det var lite svårt att träna bort både för honom och mig.

Genomkörningen av banan gick dock bra, Igor satte alla momenten och fick som vanligt beröm av mig och ledarna. Sen gav jag mig på att gå en till gång när alla kört en vända, men det gick inte alls lika bra. Lika bra att lära sig att det tar mycket på den mentala orken med många svåra skyltar, både för Igor och mig. Resten av kursen verkar bli att göra hela banor och gå dem, så då blir det mer "action" och mindre korvstoppning i form av att nöta enskilda skyltar.

Inga kommentarer: