torsdag, juni 10, 2010

Rallylydnad, dag 3

Tredje träningstillfället kan sammanfattas i tre punkter:
  1. Mygg
  2. MH
  3. Antikrundan
1: Det var jäkligt mycket mygg på klubben, vilket gjorde det lite bökigt när vi skulle vila mellan momenten. Jag hade som målsättning att vi skulle vila ofta och mycket för att se om Igor kunde hålla intensiteten i övningarna bättre, men myggen gjorde att väntan inte var så kul...

2: På en yta bredvid så tränade klubben några personer i att vara A-figuranter till MH-prov, och de ville gärna få lite hundar att öva på. Jag och Igor ställde upp, och han var ganska skeptisk till figuranten först och skulle inte gå fram hela vägen, men när han hade hämtat mig så gick det bra att kolla upp personen. Vansinnigt mycket mygg på den här buskiga delen av banan.
3: Antikrundan, eller som den egentligen heter "Förare vänster runt, hund höger runt", var den svåraste övningen som vi fick som nyhet den här gången. Det var lite slalomövningar med, men de är bara att gå lite fot vilket Igor klarar galant. Antikrundan däremot... (Den kallades så av ledarna eftersom "tecknet ser ut som ett stort A, och man rundar varandra"...) Jag tyckte den var svår. Övningen i sig är enkel, jag svänger ett halvt varv vänster, Igor svänger åt höger på min utsida. Igor fixar övningen om vi kör utan koppel, men det får man ju inte. Jag har fasliga problem att få ihop godis, koppel och sväng utan att sluta upp inlindad i rep. Jag tenderar att böja mig framåt vilket får Igor att stanna upp och backa lite, vilket inte är bra. Det är bara att nöta på antar jag tills jag kan flytta runt kopplet smidigt.
Genomkörningen av banan på slutet funkade bra, förutom att jag var vansinnig dum i huvudet och svängde höger istället för vänster en gång. Så svårt borde inte det inte vara att tyda pilar på en skylt...

Inga kommentarer: