fredag, juni 12, 2009

Spårkurs, dag 4

Sista träningstillfället på kursen hölls igår. Det hade spöregnat hela dagen så förhoppningarna var inte så höga men vi välsignades av ganska så fint väder uppe i skogarna. Tyvärr tyckte även myggen att det var strålande väder...
Den här gången skulle vi gå ifrån lådorna med köttbullar och gå över på spårpinnar istället. Jag var lite nervös inför hur det skulle gå, men de hade säkrat upp och lagt en köttbulle vid varje pinne för säkerhets skull. När det väl var vår tur så var det inte utan viss nervositet som jag gick iväg. Skulle han stanna vid en enda pinne?
Igor spårade som vanligt bra, och till min lycka så stannade han vid första pinnen och tittade frågande på mig. Hurra, beröm och extra köttbullar! Det var knappt att han tog sig tid att äta upp den innan han skulle vidare i spåret. Andra stationen var en bit jeanstyg (läraren håller hundarna på alerten med olika grejer) och den var han lite fundersam på men stannade ju iallafall. Sen missade vi en pinne nånstans (han hade gått en meter bredvid) men den sista tog han. Eller ja, tog och tog, han sprang över och skulle fortsätta spåra. När jag kallade tillbaka honom så stannade han vid den iallafall.
Det vi ska träna på nu är att köra med pinnar och ha rejält med belöning så att unge herr lundehund inte slarvar och bara springer vidare. Vi ska även träna att gå på täkter eftersom appellklassen spårar så. Läraren kommer ha en samling senare i sommar och ha ett diagnostiskt prov för att se att vi inte ligger på latsidan :P Jag och Igor ska träna flitigt, jag överväger till och med att anmäla oss till nån tävling i höst.

Inga kommentarer: