fredag, juni 05, 2009

Spårkurs dag 2

Den här missade jag tydligen.
Det andra spårtillfället gick bra för Igor men mindre bra för husse. Vi fick gå ett spår med två köttbullslådor och den första etappen gick mycket bra. Efter det började han fint men kom sen in på något helt annat spår, troligen ett spännande djurspår som han följde mycet noggrant. Här började jag bli lite... om inte irriterad så otålig. Jag tyckte nog att det inte syntes så mycket men det gjorde det nog. Vi gick tillbaka till första lådan och tog upp spåret igen och den här gången gick han förbi djurspåret. Tyvärr verkade han tappa det igen sen och stod mest och spanade. Han hörde de andra i gruppen prata lite på vägen och verkade distraherad av det. Jag ville mest att han skulle återgå till "jobbet".
Här tog läraren och harklade sig och bad mig koppla loss honom samt sluta spana efter lådan själv. Det var Igor som skulle jobba, inte jag. Väl lös så gick han direkt till spåret och snokade snabbt och raskt reda på lådan.

Läxan till nästa vecka blev skoningslös: Igor skulle gå okopplad i spåret tills husse lärt sig hålla tålamodet i styr. Jag kontrollerade honom alldeles för mycket vilket gjorde att han slutade spåra och bara väntade på att jag skulle göra det åt honom. Dessutom gjorde mitt "spanande" att han också började spana efter vad jag spanade efter, vilket inte alls var lyckat. Räfs och reduktion för husse.
När alla hade kört sina spår så lade vi ner för kvällen. Någon andra omgång blev det inte, myggen stod så tjockt i luften att man fick sila dem mellan tänderna...

Inga kommentarer: