onsdag, mars 04, 2009

Skabbgor

Vi slutade ge Igor medicin för ungefär ett halvår sedan, i samband med att vi flyttade till hus faktiskt. Hans allmäna tillstånd verkade inte ändras så mycket av medicinen och Atopican gav honom magsår, så det var ett ganska enkelt val. Under hösten har han varit ganska fin i pälsen, några få gånger har han börjat bli kliig men det har vi gett korta kurer med cortison på nån vecka så har det gett sig.
För några veckor sen började han klia sig rejält igen. Vi körde återigen med cortison, men kliandet blev värre och värre. Han vaknade på nätterna och naggade sig i pälsen, blev öm i huden och tappade päls i massor. De välbekanta mörka partierna började dyka upp här och var, särskilt på sidorna av kroppen. Med underullen borta frös han mer och så vidare.
Till slut fick vi ge med oss och börja ge Atopica igen, men det var med en stor klump i magen som jag gav första tabletten. Skulle han få magsår igen? Skulle det bli nattliga kräkningar igen?
Som tur är så har inte några sådana tecken visat sig alls, utan allt har gått bra. Nu är vi tillbaka till att ge cortison varannan dag och Atopica varannan. Bökigt, inte roligt alls men det verkar om att Igor kliar mindre iallafall och det är värt väldigt mycket.
Jag har ringt till SLU för att få ett återbesök hos Kerstin Bergvall, men där är det väntelista som gäller nuförtiden. Det verkade som att vi skulle kunna få tid om nån månad eller så iallafall, bara att hålla tummarna. Egentligen vet vi inte riktigt vad vi ska konstatera ("han har fortfarande pseudo, jaha, ja, det visste vi"), men dels behöver vi nya recept utskrivna och dels kanske hon kan ge oss någon prognos för hur hans status är nu.
Vad gäller alternativa behandlingar så är det nedslående nyheter. Jag försökte beställa Dermoscent via apotekets hemsida, men det var slut på lagret för dem. Nästa försök var att kolla på apoteken i Uppsala, där var det slut överallt utom på ett apotek ute vid IKEA. Det är lite bökigt att ta sig dit så jag ringde och försökte få det uppskickat, men se det gick inte. Dessutom så såg hon i notiserna att dermo tydligen inte kommer köpas in efter 090531 :( Ingen ide att satsa på det medlet i längden för oss alltså.

1 kommentar:

Anneli sa...

Hej, jättetråkigt att höra om Igor, min hjärna snurrar förbryllat och jag har diskuterat med andra spetsraser och deras erfarenheter. Själv fick jag bort klådan som min hane hade för 5 år sedan med Quistel.