måndag, maj 13, 2013

Aktiveringskurs med Naim

Var på kurs på Järvsö BHK idag med Naim, en aktiveringskurs. Han behöver utmanas lite mentalt han med,  inte bara springa. Dagens tema var rallylydnad, och då jag har gått tre kurser i det tidigare med både Igor och Khali så gick jag istf matte så att fokus kunde ligga på att träna hund snarare än att jag/hon skulle lära mig momenten. Visade sig att fyra av sex på kursen hade tränat rallylydnad innan, så vi kunde skippa mycket av inlärningen och fokusera på hundhanteringen.
Det började med att jag missat tiden och kom en halvtimme för tidigt, men det var bara bra för då kunde Naim känna in miljön och varva ner innan start. Bra. Visade sig att ett av hans hatobjekt, riesenschnauzern Atle, deltog, samt en energisk portugisisk vattenpudel. Viss spänning kunde märkas mellan dessa tre herrar, men den tränade vi på och Naim var mycket duktig. Sen, precis innan vi skulle börja med rallyn kom "The game changer": fjärde deltagaren idag var en löptik.
Grabbarna struntade nu helt i varandra, alla fokus låg på henne och vart hon varit. Hysteriskt svårt att få uppmärksamhet på Naim att gå ett rallyvarv när en löptik var i krokarna, han drogs ditåt i varenda sväng. Jag fick jobba som ett djur jag med för att få med honom i turerna. Givet förutsättningarna gjorde han dock bra ifrån sig, man kan ju inte begära att en mogen saluki ska ligga ner i kallt gräs bara sisådär, så vissa moment fuskade vi oss igenom.
Sen blev det lite fika och efter det hemfärd. Bra jobbat av Naim, nästa gång blir det klickerträning enligt schemat. Ska bli spännande att se hur han reagerar mot de andra hundarna då, han brukar lära sig samt ignorera andra hundar ganska kvickt.

Inga kommentarer: