onsdag, oktober 19, 2011

Avslutning rallylydnaden

Igår var det avslutning för Khali på rallylydnadskursen. Uppladdningen var lite sisådär, jag var tvungen att vara i Uppsala på förmiddagen, så jag tog med mig hundrackaren i bilen på måndagskvällen och körde ner till storstan. Sen var vi där över natten och förmiddagen, och lagom till vi skulle bege oss norrut vid lunch så hade det börjat regna, kallt och räligt.
Regnade gjorde det även i Järvsö, så det var inte de bästa förutsättningarna. Khali verkade dock ta vätan med ro, tyvärr kan man inte säga detsamma om hur han hanterade de andra hundarna. Han var helt besatt av dem, särskilt tollartiken som han har ett gott öga till. Han skulle hela tiden hålla koll på henne, vilket gjorde det stört omöjligt att ta sig runt en bana. Khali fick sitta i bilen och lugna sig lite tills tollaren var klar, och de kunde bytas av.
När jag väl kunde gå med Khali utan att andra hundar (tikar) var synliga så gick det någorlunda bättre... tills det kom en till bil och ur den hoppade två flattar. Bang tjong, all koncentration bortblåst. Khali kunde bara titta på dem.

Vid det här laget gav jag upp. Det var ingen bra träningsdag, han ignorerade helt de korvbitar jag lockade med. Synd att få en sådan avslutning när resten av kursen ändå har gått över förväntan. Khali har utvecklats en hel del och vår kontakt har blivit rejält mycket bättre.

Över vintern blir nog målet att träna in bättre fot samt att lära honom vart hans bakben faktiskt är (ofta tror han att de sitter precis vid frambenen...), kanske att det sistnämnda får ske med hjälp av klicker och en låda. Skulle vara kul att testa den metoden på en saluki.

Inga kommentarer: