tisdag, augusti 04, 2009

Disträ spårning samt kliande

Igår skulle jag köra ett "vanligt" appellspår med Igor, mest för att ge honom lite att tänka på. Jag lade det som vanligt på ängen på andra sidan vägen och räknade kallt med att han som tidigare skulle ta spåret utan problem. Döm om min förvåning när han sen efter ett tjugotal meter bara viker av i 90 grader och traskar helt galet. Efter en liten stund kom han tillbaka till mig och fortsatte korrekt, men efter andra pinnen så barkade det helt åt skogen. Han gick åt alla möjliga felaktiga håll om och om igen, och det var med stor möda som jag fick lägga band på mig för att inte visa vägen hela tiden. Till slut hittade han den sista köttbullen (och pinnen), men det känns nästan som det var mer tur än skicklighet. Jag vet inte riktigt vad som gick fel, det var nästan vindstilla och perfekt väder. Det enda jag kan komma på är att det kan ha gått rådjur fram och tillbaka där, och det kan ju ha satt griller i skallen på honom. Men mitt förtroende för honom som felsäker spårhund är naggat i kanten, här behövs det jobbas lite på detaljerna.

Den ännu tråkigare "nyheten" är att Igor har börjat klia sig nåt fenomenalt igen, samt att han börjat få fläckar igen. Hela sommaren har vi gett Atopica i ganska stor dos, men sista månaden har vi varvat med cortison varannan dag. Kombinerat med en dusch varje vecka där han schamponeras med nåt jox samt Dermoscent efter det så har det börjat växa ut hår igen på de gamla fläckarna, men nu sista veckan så har nya fläckar på sidorna börjat visa sig och han har kliat massvis.
Vi fattar ingenting. Vad händer? Är det dags att återigen sitta på SLU och vänta in ett möte med Kerstin Bergvall, eller ska vi bara nöta på? Det känns lite hopplöst när han blir mer drabbad trots medicineringen.

1 kommentar:

Kajan sa...

Hej, vad tråkigt att Igor också har problem med sina fläckar. Bullen har också fått en ny omgång fläckar, jag har sprayat honom med Propylenglykol hela tiden egentligen. Han har haft som vilande fläckar i armvecken som jag sprayat för att hålla mjuka och hoppades att jag skulle kunna hålla sjukdomen stången genom att ta hand om Bullens hud. Men nu har han fläckar i armveck, på mage, insidan benen, på sidorna, bak på länden, på nacken... lite överallt helt enkelt. Än är de flesta fläckarna små, men de växer i antal och omfång och han kliar sig mer och mer. Men om ni inte fått Propylenglykol så kan jag rekommendera det! I övrigt har han varit fri från mediciner, men jag väntar på telefontid hos Bergwall nu så får vi se vad det blir sen. Hon har visst haft semester, men jag skulle få tid när hon kommit tillbaka. Suck. Stackars hundar. /Kajan