tisdag, maj 25, 2010

Rallylydnad, dag 1

Igår var jag och Igor på första kurstillfället i Rallylydnadskursen på Järvsö BHK. Jag var lite skraj för att det skulle bli som tidigare kurser, dvs teori/skräpsnack i trekvart innan man ens kunde ta ut hundarna och träna, men här var det andra bullar. En kort teori på en kvart, vilket skulle vara den enda under hela kursen, och sen ut och styra hundarna. Liknelsen med rally är kanske lite långsökt, men tydligen så är hundägaren den som är kartläsare åt hunden. Nåja...
Första gången så gick vi bara igenom olika svängar samt en lite mer avancerad övning där hunden skulle sitta framför föraren och sen runda föraren. Inte det minsta svårt för oss, för det är så vi har lärt Igor att komma in till fot, men nästan alla andra kör "vänster-vänster" istället, och hade fasliga besvär med att få hundarna att gå runt bakom dem. Där glänste vi en hel del, och Igor var väldigt duktig på att gå bredvid mig och svänga. Vi får träna lite på vänsterkurvorna, han är lite för ivrig där och trycker ut mig lite. Inte bra, men det fixar vi.
Efter att ha nött en timme så var det kort fikapaus och sen ut och köra igen. Jag märkte att Igor började bli lite trött i huvudet så vi tog det lite lugnare under det här passet. Vi avslutade med att köra en kort bana som den kunde se ut, och crap vad tight det är mellan skyltarna. Det gällde att vara på tå som förare för att inte missa nästa manöver.

Det var en ganska trött lundehund som kom hem på kvällen, och idag har han vara utslagen hela dagen. Vi hade kul på kursen, så jag ser fram emot kommande tillfällen.

Inga kommentarer: